♥♥♥♥ TÜM GÖNÜL DOSTLARIMIZIN, BLOG SAYFALARINDAN YEMEK VE GEZİ PAYLAŞIMININ VEFALI ARKADAŞLARIMIZIN, MÜBAREK RAMAZAN BAYRAMINI KUTLUYOR, SAĞLIK SIHHAT BİRLİK DİRLİK ESENLİK İÇİNDE DAHA NİCELERİNE SEVENLERİ VE SEVDİKLERİ İLE ULAŞMALARINI DİLİYORUZ... ♥♥♥♥
SEYYAH & SOFRAM...

15 Ekim 2008 Çarşamba

Ekşi Aşı (Antakya Usulü)

Ekşi Aşı (Antakya Usulü)

Sizlerle yine Antakya’dan güzel bir lezzeti paylaşmak istiyorum. Antakya’da oruk (içli köfte ) yapıldığında mutlaka ekşi aşı da yapılır, tabii malzeme ona göre fazla tutulur. Bu da oruk yaptığımız bir günde yapmış olduğumuz ekşi aşı, aslında yapalı çok oldu, tabii ben yapmadım, kendim de yapıyorum ama bu, canım Hatice ablamın yaptığı ekşi aşı, epeydir arşivde yayınlanmayı bekliyordu. Ama ben size malzemeleri bu tarife göre ayarlayıp öyle vereceğim. Canım Hatice ablam ellerine sağlık…

Image Hosting by PictureTrail.com

Malzemeler:
500 gr bulgur
300 gr yağsız kıyma
1 küçük kuru soğan
1 çorba kaşığı biber salçası
1 çorba kaşığı un
Tuz, su

İç Harcı İçin:
500 gr orta yağlı kıyma
200 gr ceviz içi
1 kuru soğan
Kırmızı pul biber, karabiber, tuz

Suyu İçin:
4-5 diş sarımsak
1 kuru soğan
1 kg domates rendesi
3 çorba kaşığı zeytinyağı
2 çorba kaşığı un
2 çorba kaşığı nar ekşisi
1 tatlı kaşığı şeker
1 çorba kaşığı domates salçası
Pul biber
1 çorba kaşığı nane, tuz,su




Yapılışı:
İç harcın hazırlanışı:

Kıymayı kavurun, daha sonra incecik doğranmış soğanları da ilave edip soğanların rengi değişene kadar kavurmaya devam edin. Biz çok fazla soğanlı sevmediğimiz için bu kadar soğan kullandım. Aslında soğan arzuya göre daha fazla konulabiliyor. Sonra pul biberini ve ince kıyılmış cevizleri de ekleyip biraz daha kavurup, ateşten alın, karabiberini serpip soğumaya bırakın. İç harcın bulunduğu kabı hafifçe eğerek yağların süzülmesini sağlayın. Yağını süzmezseniz oruklar pişme sırasında patlayabilir.

Dış harcın hazırlanması:
Büyük bir tepsiye bulguru dökün, üzerine salça, tuz ve 1 küçük soğanı doğrayın, bulgur ıslanacak şekilde biraz soğuk su ekleyip ıslatın. Bunu et makinesinden iki defa geçirin. Elinizi ıslatarak bulguru iyice yoğurun, unu da ilave ederek, kıvamını bulana kadar yoğurun. Kıvamını bulunca daha önceden rondoda iyice çektiğiniz yağsız kıymayı, yavaş yavaş ekleyerek yoğurmaya devam edin. Pürüzsüz macun gibi bir kıvama gelince olmuş demektir.

Bu harçtan ceviz büyüklüğünde parçalar kopararak, elinizde yuvarlayın. Sonra işaret parmağınızla resimdeki gibi incecik oyun,(aynı içli köftede yapıldığı şekilde) iç harcını koyun, elinizle çevire çevire açık kısmı kapatın. Daha sonra iki avucunuzun arasında oruğu birkaç sefer çevirerek düzgün bir şekil almasını sağlayın. Bu işlemleri yaparken elinizi ıslatmayı unutmayın. Bir de bu harçtan fındık veya fındıktan biraz büyükçe parçalar kopartıp avucunuzda yuvarlayarak minik köfteler yapın.


Bu köftelerin içine Antakya’da aslında içyağı, tuz ve nane karışımı ya da margarin tuz, nane karışımı koyarlar. Ama biz bu şekilde yemediğimiz için oruk (içli köfte)iç harcından hazırlıyoruz.

Suyunun Hazırlanması:
İnce doğradığınız soğan ve sarımsağı zeytinyağında hafifçe sarartın. Domates rendesini (ben kışın yaptığım için yazdan hazırladığım 1 kavanoz domates rendesini kullandım) ve salçayı ekleyin. Bir taşım kaynadıktan sonra suda ezdiğiniz unu ve nar ekşisini ilave edin. Yeteri kadar suyunu(4 su bardağı kadar), şekerini ve tuzunun koyun. Bir çorba gibi sulu olacaktır. Bu şekilde iyice kıvamını alıp lezzetlenene kadar kaynatın. Arzu ederseniz, sarımsak ve soğanı soteledikten sonra doğranmış havuç, kabak ekleyebilirsiniz.

Kaynamış olan suya hazırladığınız köfteleri atarak pişirin. Pişme esnasında tencerenin ağzını açık tutun. Köfteler piştiğinde, kuru nane serperek sıcak olarak servis yapın.

Hazırladığınız köfteler fazla olursa bir kısmını poşetleyip dondurucuda saklayabilirsiniz. Ben öyle yapıyorum. Daha sonra bu çorba suyunu hazırlayıp, dondurulmuş köfteleri çözdürmeden içine atarak pişirebilirsiniz.
Bu güzel lezzeti herkese tavsiye ederim. Köfteler oruktan (içli köfte) daha küçük olduğundan daha kolay yapılıyor. Yapacak olanlara kolay gelsin diyorum.
Afiyet olsun.

38 yorum:

kelebeklisaniyeler dedi ki...

Ablacim bu ne guzellik,bayildim...yapilmasi zahmetli ama lezzetide ortada,bos vaktimde denemek isterim...Hatice ablanin ellerine saglik,harika...optum seni ablam

Bir Dut Masalı - nUnU dedi ki...

antakyaya bir kez gidebildim,
çok bilinen mesire yerlerinde harika bir masa hazırlandı,ve daima anlattığım o enfes antakya mutfağı ile tanışmış oldum, hele her şeye nar ekşisi ve zeytinyağı dökmüyorlarmı .....
harikaa oluyorduu gerçekten..
yapanın
ellerine sağlık fatmacığım,
teşekürler..

keskinli dedi ki...

canim ablacim

cok severim bu lezzeti ama yapmasi cok zahmetli oldugu icin kendim hic yapmadim benimde teyzem yapar ama sadece köftesini eksi asi ile de süper olacagina eminim hatice ablanin ellerine saglik bölye güzel lezzetleride arsivde bekletme öptüm

serinmavi dedi ki...

Ablanın ellerine sağlık canım.
Selamlar sevgiler................

akasyakokusu dedi ki...

günaydın ablacımm...
hatice abla çookk yaşasın..ellerine sağlık..nefis bir lezzet olduğunu hayal ediyorum..nar ekşisi bizim evdede olur hep..ama sadece salata yada kısıra..ablam aynı sulu köfte gibiya nar ekşisi eklesem buna benzer dimi.denemek gerek..
bak şimdi yalandım işte.
kocaman öpüyorum ablacım..
öyle ahım şahım pek uğraştığım mamalar yok..ama el hızlılığından olsa gerek.arada çektiğim fotoları çabucak aktarıp yayınlıyorum ben..
sağlıcakla kal emi.

Ayşegül İlikçi dedi ki...

İçli köfte gibi olmasa da zor ve uğraştırıcı bir yemek. Biz analı kızlı diyoruz. Ben küçükken annem analarını ben de kızlarını yapardım:))
Mükemmel bir lezzeti vardır. Ellerinize, emeğinize sağlık...

neslihan erzincan özgür dedi ki...

hımmm çok leziz görünüyor ama yapımı biraz zor sanırım,ben yapan birini bulup yiyeyim:-)))ellerine sağlık canım.sevgilerimle...

antepası dedi ki...

Canım ablam canım çekti.Ne güzel görünüyor.Sana mı gelsem ne yapsam:))

dogada.blogspot.ru dedi ki...

Canım bu ne güzel bir görüntü çok zahmetli ama yemesinede doyum olmayan bir yemek olmuş ekşili hiç yememiştim içli köfteyi ama çok güzel olmuştur eminim canım ablanında ellerine emeğine sağlık bu güzel antep yemeklerini yapıp bizlerle paylaştığı için Fatmacım çok öpüyorum sevgiler canım .

Hayat dedi ki...

Merhaba Fatma hanım,
Anlatırken ne kolay görünüyor değil mi? : ))
Benim de bir Hatice ablam vardı geldiğim ilde..Aslen Sivas Yıldızeli'nden olup, tayin nedeniyle çok iller gezmiş; çift taraflı ağa torunu olup, büyüklerden de çok şeyler öğrenmesiyle takdir ettiğim, dolu bir insan..Hâlen görüşürüz.
Antep' te de bulunmuş; yemek kültürü geniş bir ablamız...
onunla yapardık içli köfteyi..
Bir de Diyarbakır kökenli ablamız vardı, o da kuru biber patlıcan dolmaları, içli köfteleriyle meşhurdu aramızda.
Ciddî el becerisi istiyor inceltmek hamuru..
Gerçekten de güzel bir yemektir.Ben de denesem mi tekrar? : ))
İçten sevgiler...

SOFRAM dedi ki...

Sevgili arkadaşlarım,
az önce hepinize tek tek cevap yazdım gönder tuşuna bastım ve net attı.
Hepinize çok teşekkürler beğenileriniz için. Antakya yemekleri gerçekten nefis olduğu kadar zahmetli ama,bu yorgunluğa değiyor. Tavsiyem bu güzel lezzetleri bir de yerinde Antakya'da tatmanız.Ben lokanta yemeklerini çok sevmem ama bu yörede dışarıda yemeği bile sanki evdeymişçesine zevkle, beğeniyle yersiniz.
Ekşi aşı da hafif ekşimsi tadıyla çok lezzetli bir yemek,yukarıda yazmayı unutmuşum, size tavsiyem bu yemeği çorba gibi kaşıkla yemeniz özellikle suyu çok lezzetlidir.
Biz salatalarda, çorbalarda, bazı yemeklerde nar ekşisi kullanırız ama marketlerde satılanlardan değil. Antakya'dan köy yapımı getirtiyoruz, doğal haliyle katkısız.Bunun lezzeti çok farklı oluyor, sizde alırken üzerindeki etiketlerden okursanız aslında çoğunun nar ekşisi değil katkı maddeleri kullanılmış nar sosu olduğunu göreceksiniz.Bunların tadı gerçek nar ekşisinden o kadar farklı ki.Ekşisi bol olsun diye limon tuzuyla da sulandırarak satanlar da varmış.Ben tesadüfen tadına baktım sanki nar ekşisi gibi rengi aynı ama yenmiyecek kadar da ekşi. Lütfen bunlara dikkat edin.
Çoğu Antakya yemeğini de ilk Hatice ablamda tattım ve ondan öğrendim.Kendisine bu vesileyle tekrar teşekkürler ediyorum.
Hepinize en içten sevgiler...

anneminkizıyim dedi ki...

Canim Famacigim,
harika tadlar yapmissin yine, ellerine saglik, sizlerede afiyet sifa olsun.
Ben bu yemegi hic duymadim ve harika olduguna eminim. Antakyanin bu nefis yemeklerini bizlere cok güzel sekilde tanitiyorsun.
Hatice ablanin da ellerine saglik, iyiki onda tadip da bizlerlede paylastin,
sevgiler....

MUTFAKISTAN dedi ki...

yine antakyanin guzelim yemeklerinden biri,afiyet olsun canim harika olmus,sevgiler

Tijen dedi ki...

Et yemediğime sadece belli özel yiyecekleri tadamadığım için üzülüyorum Fatma'cığım. Bu da öyle bir şey. Mantı gibi, lahmacun gibi. (Gerçi mercimekli/nohutlu mantıya ve Çiya'da yediğim vejetaryen lahmacuna bayılıyorum!)

hdidem95 dedi ki...

oyy diyorum başkada bişicik denmez sadece olsada yesem denir:))) ablam ellerine sağlık hatica hanımın nefisssss öptüm sevgiler

ebruakin dedi ki...

Selamlar Fatma Hanım'cığım,
Hatice Ablanızın ellerine sağlık. Malzeme listesinden ve açıklamalarından bile ne kadar büyük bir emek gerektirdiği anlaşılıyor.

Öpüyorum sizi.
Sevgiler...

karadenizsofrasi-Balıkesir dedi ki...

canım merhabalar,her yaptığın yemek gibi bu da muhteşem olmuş,ellerine sağlık,sevgilerimi yolluyorum,ailenizle birlikte mutlu,sağlıklı günler geçirmenizi diliyorum.

hayatkazanbenkepce dedi ki...

CANIM HATİCE ABLANIN ELLERİNE SAĞLIK ÇOK EMEK İSTEYEN AMA BİR O KADAR DA EMEĞE DEĞEN NEFİS BİR YEMEK OLMUŞ , PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...

hayatkazanbenkepce dedi ki...

CANIM HATİCE ABLANIN ELLERİNE SAĞLIK ÇOK EMEK İSTEYEN AMA BİR O KADAR DA EMEĞE DEĞEN NEFİS BİR YEMEK OLMUŞ , PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...

fatosun mutfagından... dedi ki...

oyyy oyyy ekşi aşına bayılırım bennn...amanımm yarın bende mi yapsammm...biz suyuna çok ince kıyılmış patlıcan ve çok ince kıyılmış ekşi elma koyarız çok güzel olur...ellerine sağlık ablacım....sewvgiler

Adsız dedi ki...

merhaba canım.içli köfteler nefis gözüküyor.ilk defa böyle değişik bir sosla hazırlandığına şahit oldum.çok güzeldir eminim sevgielr

fatosun mutfagından... dedi ki...

ablacım günaydın...güzel yorumun için çok teşekkürler..ablacım kabak küçük küpler halinde doğranıp haşlanıp öyle konuluyo içine..bende ilk kayınvaldemlerde tattım bu yemeği hoşuma gitti..sevgiler:))

Hansa dedi ki...

Süper görünüyor ekşili acılı bool salçalı yemekleri çok severim damağıma göre tam.
Hatice ablanın eline sağlık bizde içli köfteyi sık yaparız artanıyla deneyeyim bi defasında...
Elinize sağlık.
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

canımmm çok lezzetli görünüyor, çokta uğraşmışsın emek vermişsin ellerine sağlık canım, emek olmadan yemek olmaz, tabiki bu kdar emekli yemeğin lezzeti tarışılmaz, afiyet olsun canım, bende denemek isterim...sevgiyle ve sağlıcakla kal....hoşçakal....

Adsız dedi ki...

Ablacim nefis görünüyor.Yanina baska hic birsey istemem vallahi.Ellerine saglik.Senin tariflerden defalarca yaptim,en son acili peynirli ekmegi denedim.Tekrar tesekkürler.

rümeysaninrüyasi dedi ki...

ellerinize sağlık bayıldım harika olmuş sevgiler

SOFRAM dedi ki...

Sevgili arkadaşlarım beğenileriniz ve güzel yorumlarınız için çok teşekkürler. Emekli olduğu kadar lezzetli bir yemek ekşi aşı. Deneyecek olanlara kolaylıklar diliyorum.

Tijen'ciğim biz de senin için etsiz yaparız, herşeye çare var.

Özlem'ciğim tariflerimden deneyip beğenmene sevindim canım, senin de ellerine sağlık.

Fatoş'cuğum çok teşekkürler canım cevabın için, ilk fırsatta deneyeceğim bu yemeği.

Hepinize en içten sevgilerimle...

Ferkay dedi ki...

Fatoş cum harika bir yemek sana ve Hatice ablana teşekkür ederim bende deneyeceğim inşallah sizinkisi gibi olur. Sevgiler Öpüyorum canım.

tadınadoyamadım-dilek dedi ki...

Antakya mutfağı en sevdiğim mutfaklardan biridir

fatma ablacım bu ekşi aşta harika görünüyor.Hatice ablanın elelrine sağlık

sevgiyle kal

Adsız dedi ki...

En sevdiğim lezzetlerden.
Ellerinize sağlık.
Sevgiler.

arzumcum.blogspot.com dedi ki...

dün yorum yazmıştım ama baktım şimdi yok yorumum.neyse bi daha yazarım bu nefis yemeğe yorumumu.yöresel lezzetlerin unutulmaması ve her daim yapılması taraftarıyım.bende sayfamda yöresel lezzetleri ara ara yayınlamaya çalışıyorum.gerçekten çok enfes ve özel bir tat.tarif için çok teşekkürler.içli köftenin sulu hali.biraz zahmetli ama eminim muhteşem bir tadı var.yapanın ellerine sağlık, sizlerede afiyetler olsun.canım tatlıyı sormuşsun.verdiğim ölçülerden 28 adet çıktı.ama ben ölçüyü iki katı yaptığım için resimlerde çok görünüyor.kesinlikle denemeni öneririm.kolay gelsin.öpüyorum.

SOFRAM dedi ki...

Güzel yorumlarınıza çok teşekkürler...
Arzumcum başka yorumun gelmedi canım, şimdi bu yorumunu gördüm. Bazen böyle sorunlar olabiliyor. Cevabın için de çok teşekkürler, mutlaka deneyeceğim canım.
En içten sevgilerimle...

Kirpikteki Gözyaşı dedi ki...

Merhaba Fatma Hanım:) Yine süper bir yemek! Malatya yöresinde analı-kızlı yaparlar. Ona benziyor. Ben bayılırım. Buna da bayıldım. Bulgurlu her yemek çok güzel oluyor. Ellerinize sağlık!

SOFRAOZLEMİ dedi ki...

çok lezzetli biraz meşakatli ama herşeye değer sanırım..ellerinize sağlık siz yaparsınızda güzel olmazmı ablacığım:)..

sevgilerimle..yukardaki dua yazısı çok güzel..aminnnnnnn

iremlemekanlar dedi ki...

mmmmmm nefis nefis nefis gözüküyor ellerine saglık fatma ablacım antakyanın yemeklerini senden soracam bundan böyle :)Umarım en kısa zamanda gidersiniz Artvine çok büyük bir kayıp ama ilk baharda yada yazın gidin inanın o zamnan daha hoşnut kalırsınız özellikle cankurtarandan geçerken durup manzarayı izlemenizi dilerim ormandan geçerken camı açıp kuş seslerini dinlemeniz ve borçkanın içinden geçen dereye ayaklarını dinlendirmenizi yaa anlatamam bendeki resimleri gördünüz ama daha çekemediğim birçok güzel yer vardııı sevgilerimlee

SOFRAM dedi ki...

Sebla,Özlem ve Nurgül çok teşekkürler canım beğenileriniz için...

Seblacığım evet her yörede farklı isimlerle biraz farklı olarak yapılabiliyor, ama hepsi de ayrı bir lezzet.

Nurgül'cüğüm bilmezmiyim oranın güzelliklerini, sınıra kadar gittik ama zaman yetmediğinden Artvin'e geçememiştik. Ama baharda ilk gidilecekler arasına aldık bile...Canım sen iste yeter ki elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım.

Hepinize en içten sevgiler...

Adsız dedi ki...

Antakya Mutfağını da hiç bilmez idim Fatma Ablacım sizin sayenizde öğreniyoruz. Yalnız ben bu ekşi aşını tövbe yapamam çok işi var bana yarım gün lazım bunu yapmamk için. bu kadar vakit bende ne gezer. Ama tam benim damak tadıma uyuyor. Karadenizliyim ama karadeniz yemeklerinden ziyade iç anadolu ve doğu bölgesi yemekleri çok severim. Bulgurun girdiği her yemeğe bayılırım. İçli köftenin ama haşlanmış olanın hastasıyım bu tarifi de ona benzettim. Hatice Ablanızın da ellerine sağlık. Yapması zahmetli yemesi müthiş birşeye benziyor. Sevgiler..

Adsız dedi ki...

merhaba blogunuz çok güzel tarifleriniz harika ellerinize sağlık

http://2pembe.blogcu.com